Ga naar de inhoud
Home » Van kennismaking tot oplevering – zo werk ik

Van kennismaking tot oplevering – zo werk ik

tekstschrijver aan het werk

Teksten. Iedere ondernemer heeft ze nodig. Misschien vind jij het hartstikke leuk om teksten te schrijven voor je website, socials, blog en nieuwsbrief en ben je er nog goed in ook. Hoera, dat is alleen maar fijn! Toch weet ik dat er heel veel ondernemers zijn die geen woord op (het digitale) papier krijgen. Om welke reden dan ook. Hoe fijn is het dan dat er mensen zijn zoals ik die je uit de brand kunnen helpen? Zo zet je toch die sterke website neer, verschijnen er regelmatig inspirerende blogposts en is je nieuwsbrief aansprekend en goed gevuld. Maar hoe werkt dat nou? Hoe kan een tekstschrijver in jouw huid kruipen en teksten schrijven alsof jij ze zelf geschreven zou kunnen hebben? Ik neem je in deze blog graag mee in mijn manier van werken: van kennismaking tot oplevering!

Het belang van de klik

Mensen kunnen op verschillende manieren met mij in contact komen. Soms gaat het via via, soms vinden ze me op Instagram, LinkedIN of via Google (vind ik heel tof!) en ik heb een aantal vaste samenwerkingspartners die mij regelmatig als tekstschrijver inzetten voor schrijf- en redactiewerk voor hun klanten.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat ik je nog niet ken en jij mij benadert voor het schrijven van nieuwe teksten voor je website. Dat is voor mij altijd een ‘hoera’-momentje. Je kunt nog zoveel opdrachten hebben gedaan, nieuwe opdrachtgevers die zich aandienen zorgen altijd voor een vreugdesprongetje.

Bel je me dan kunnen we meteen kennismaken, maar komt de aanvraag via de mail of een bericht op social media binnen dan stel ik altijd voor om even te bellen. Ik ben namelijk razend benieuwd wat je plannen en wensen zijn en op welke manier je mijn hulp daarbij kunt gebruiken. Dat is de praktische kant en heel belangrijk, maar minstens zo belangrijk is de klik. Die moet er voor mij echt zijn. Niet alleen loopt de communicatie tijdens het project dan soepeler, ik weet inmiddels dat het ook echt betere teksten oplevert als wij klikken.

Is de klik er van twee kanten? Dan is het tijd om een afspraak te maken voor een interview. Dat klinkt misschien een beetje spannend, maar is voor mij dé manier om jou en je bedrijf goed te leren kennen zodat ik in jouw huid kan kruipen. En daar worden de teksten beter van, echt waar.

Ik vraag je het hemd van het lijf

Ik wil alles van je weten, behalve je pincode. Meestal stuur ik je voor het interview alvast een vragenlijst toe. Dat geeft jou de mogelijkheid alvast na te denken wat je precies wil met je website en de teksten. Als je me de antwoorden op tijd terugstuurt kunnen we sneller de diepte in tijdens het interview. Dit doe ik trouwens het liefst via een videocall, maar telefonisch kan natuurlijk ook. Klanten die hier in de buurt wonen interview ik ook weleens face to face.

‘Wat bespreken we dan in dat interview?’, vraag je je misschien af. Nou, alles dus. We hebben het over je bedrijf, over jou als ondernemer en persoon, je doelgroep en ideale klant en natuurlijk over je dienst of product. We babbelen over alles wat maar van belang kan zijn voor de teksten. Ik krijg na afloop vaak te horen dat mensen het fijn vonden om op die manier over zichzelf en de onderneming na te denken. Vaak neem je daar niet zo uitgebreid de tijd voor, maar het geeft je veel inzicht in wat je wilt uitstralen, wie je nu eigenlijk precies wil aanspreken en wat je belangrijk vindt.

Het schrijfproces

Na het interview kan ik gaan schrijven. Vaak begint het echte schrijven trouwens pas na de eerste feedbackronde, waarover later meer. Ik probeer altijd vrij snel na het interview te beginnen met schrijven, omdat alle informatie maar ook het gevoel dat ik heb bij jou en je onderneming dan nog vers in mijn geheugen zit. Als het eerste concept af is, stuur ik hem je toe. Dat blijft voor mij een spannend moment.

Feedback ontvangen en verwerken

Jij leest met een kritisch oog de tekst en geeft je feedback. Dit kan via opmerkingen in het tekstdocument, door alles op de mail te zetten, maar we kunnen natuurlijk ook even bellen en samen door de tekst heen lopen. Dit stem ik altijd vooraf met je af.

Soms zijn er wat kleine aanpassingen nodig, andere keren is de feedback uitgebreider en moet ik (een deel van) de tekst herschrijven. Dat hoort erbij en is prima, want ik ga voor een eindresultaat waarmee jij 100% tevreden bent. Als ik de feedback heb verwerkt, stuur ik je een nieuwe versie van de tekst toe. Afhankelijk van wat we bij de start van het project hebben afgesproken kan er daarna nog een feedback- en aanpassingsronde volgen. Uiteindelijk komen we uit bij een definitieve versie: het eindresultaat.

Het eindresultaat opleveren

De definitieve tekst stuur ik je toe per e-mail, of verwerk ik direct in je CMS (contentmanagementsysteem, bijvoorbeeld WordPress). Dan zit mijn werk erop! Hoewel ik met veel klanten wel in contact blijf omdat ze daarna vaker teksten nodig hebben of bijvoorbeeld besluiten een blog-abonnement af te sluiten.

Ik hoop dat je het leuk vond om op deze manier een soort ‘kijkje in de keuken’ te krijgen bij mij als tekstschrijver in Eindhoven.

Kan ik met mijn schrijfwerk iets voor jou betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Je kan me bellen op 06-28071699 of mailen op info@tekstalent.nl. Wie weet spreken we elkaar snel!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *