Ga naar de inhoud
Home » Deze content is een must op je contactpagina

Deze content is een must op je contactpagina

De contactpagina. Een onmisbare pagina op je website. Het is immers de plek waar mensen de informatie vinden waarmee en de manieren waarop ze jou kunnen bereiken. Dat lijkt dus vrij voor de hand liggend, maar is het misschien toch niet helemaal. Want wat moet er dan allemaal op die pagina staan (en wat beter niet)? Benut jij de mogelijkheden van jouw contactpagina eigenlijk wel optimaal? Laten we er eens in duiken.

Belangrijkste tip: besteed aandacht aan je contactpagina

De contactpagina wordt door veel bedrijven en ondernemers nog weleens ondergewaardeerd. Het is weliswaar een noodzakelijke pagina, maar behalve contactgegevens en een contactformulier staat er niet zoveel op. Zonde! De allerbeste tip die ik je meteen al kan geven is om je contactpagina aandacht te geven. Jij bent alvast goed bezig, want anders was je niet op deze blog terechtgekomen.

Zorg dat je contactpagina aansprekend en herkenbaar is

Een droge opsomming van je contactgegevens is misschien wel nuttig, maar ook een beetje saai. Maak de pagina wat spannender met een mooie inleiding waarin je een kernboodschap en persoonlijke noot opneemt. Bij mijn contactpagina is dat bijvoorbeeld: ‘Ben je op zoek naar sterke teksten op maat en kun je mijn hulp wel gebruiken? Ik hoor graag van je!’. Denk na over een mooie zin die weergeeft wat jouw klanten graag willen bereiken met jouw product of dienst en combineer dat met een uitnodigende tekst om contact met je op te nemen.

Maak je contactpagina persoonlijk

Ben je zzp’er of heb je een klein team, zorg dan dat je jezelf (of jullie) op de contactpagina laat zien. Een foto van jou en eventuele teamleden is een must. Het geeft de pagina een persoonlijk tintje én wekt vertrouwen.

Zorg er wel voor dat je pagina (in elk geval in het menu van je website) altijd ‘Contact’ heet. Dit is zo universeel dat mensen hier altijd naar op zoek zijn. Het kan voor je bezoeker heel verwarrend zijn als je de pagina een andere naam geeft.

Contactgegevens

Onmisbaar op een contactpagina zijn natuurlijk je contactgegevens. Wees hier zo compleet mogelijk en noem alle verschillende manieren waarop mensen contact met je kunnen opnemen. De een pakt graag de telefoon, de ander stuurt liever een e-mail en weer een ander wil je graag een bericht sturen via social media.

Verplichte gegevens contactpagina

De meeste gegevens op je contactpagina zijn optioneel, maar er zijn ook een aantal gegevens die je er verplicht op moet zetten. Verplichte gegevens op je contactpagina zijn je volledige bedrijfsnaam, het vestigingsadres van je bedrijf, je KVK-nummer, telefoonnummer en e-mailadres.

Contactformulier

Ik zou je ook willen adviseren om een contactformulier op je contactpagina te plaatsen. Let er wel op dat je niet onnodig veel verplichte invulvelden bovenaan het formulier hebt staan. In principe heb je genoeg aan een naam, e-mailadres en natuurlijk het veld waar men het bericht kan typen. Soms zijn mensen zijn wat huiverig om zomaar hun e-mailadres in te vullen op een contactformulier. Je kunt dit wegnemen door er duidelijk bij te vermelden dat je het enkel gebruikt om op hun bericht te reageren.

Let erop dat je instelt dat de bezoeker een melding krijgt zodra hij op ‘verstuur’ heeft geklikt. Gebeurt er niets, dan kunnen mensen nog weleens in de war zijn of het wel goed gegaan is. Die melding hoeft niet uitgebreid, maar kan bijvoorbeeld luiden: ‘Bedankt voor je bericht, we doen ons best zo snel mogelijk te reageren’.

Route

Heb je een fysieke winkel of bezoekadres dat mensen moeten kunnen vinden? Dan is het slim om ook een foto van het bedrijfspand en een Google Maps kaartje aan je contactformulier toe te voegen. Als mensen dan op ‘route’ klikken, zien ze direct hoe ze vanaf hun locatie naar de jouwe moeten reizen.

Veelgestelde vragen

Veel bezoekers zullen contact met je zoeken met een duidelijke vraag in het achterhoofd. Heb jij je klantvragen helder voor ogen, dan zou je een aantal veelgestelde vragen op je contactpagina kunnen zetten. Daarmee voorkom je dat mensen jou een bericht moeten sturen terwijl ze een relatief simpele vraag hebben. Je voorkomt daarmee ook dat je vaak hetzelfde antwoord moet sturen.

Welke onderdelen heeft jouw contactpagina? Heb je naar aanleiding van deze blog misschien nog aanvullende opmerkingen of tips?