Hoe schrijf je een goede ‘over mij’-pagina?

Wist je dat de ‘Over mij’-pagina een van de meest bezochte pagina’s van een website is? De meeste bezoekers komen voor het eerst op je website en willen onderzoeken of jij of jouw bedrijf bij hen past en of jij een oplossing kunt bieden voor hun vraag of probleem. De snelste en makkelijkste manier om daar achter te komen is het lezen van de ‘Over mij-pagina’. Ja, dat is dus echt een onmisbare pagina op ELKE website! Ik geef je informatie en een aantal handige tips die je kunnen helpen bij het schrijven van een goede ‘Over-mij-pagina’.

Hoe het vaak gaat

Veel ‘Over mij-pagina’s’ zijn droge uiteenzettingen van ofwel de organisatiestructuur van een bedrijf, of ze lijken nog het meest op een opsomming van een CV. Enorm saai en logisch dat je als lezer dan snel afhaakt. Natuurlijk is het belangrijk (potentiële) klanten te informeren over de kennis, opleiding en ervaring die je in huis hebt. Maar nog veel belangrijker is het dat jouw tekst die klant raakt. Dat hij er wat bij voelt en nieuwsgierig genoeg is om verder te lezen. We doen immers liever zaken met mensen dan met bedrijven.

De lezer raken

Je moet de lezer dus raken en meenemen in je verhaal. Maar hoe doe je dat? Door iets toe te voegen dat emotie bij de lezer oproept. Een goede manier is het delen van wat persoonlijke informatie. Nee, daarmee bedoel ik niet je complete levensverhaal, maar bijvoorbeeld wel een opvallend feitje wat jou helemaal jou maakt. Zodat (potentiële) klanten merken dat ze met een mens te maken hebben en een klik voelen. En jij uiteindelijk de klanten aantrekt die bij je passen en die je kunt helpen.

Hoe schrijf je een goede ‘Over mij-pagina’? 7 tips!

1 Zorg voor leesbare content – De kans is groot dat iemand voor het eerst kennis met je maakt op je ‘Over mij-pagina’. Wat mij betreft moet je altijd toegankelijk en begrijpelijk schrijven, maar op deze pagina is dat nog eens extra belangrijk. Vermijd jargon en moeilijke woorden en schrijf in heldere taal. Natuurlijk kun je elders op je website uitwijden over je expertise en meer op de details in gaan, maar doe dat niet op deze pagina.

2 Link naar andere belangrijke pagina’s – Je wilt natuurlijk dat iemand precies weet wat je hem of haar kunt bieden. Maar dan wordt de tekst al snel veel te lang. Slimmer is het om op je ‘Over mij-pagina’ te linken naar andere belangrijke pagina’s binnen je website. Zoals de pagina waarop staat welke diensten je aanbiedt, je werkwijze en je contactpagina. Dat is trouwens niet alleen voor de lezer fijn en makkelijk, ook Google wordt heel blij van een goede interne linkstructuur.

3 Hanteer de juiste tone of voice – Ben je een eenmanszaak, dan is het prima om in de ik-vorm te schrijven. Jij bent immers degene met wie de klant te maken heeft. Je hoeft je dus echt niet voor te doen als een mega concern. Dat maakt de tekst alleen maar stukken minder persoonlijk en schept verkeerde verwachtingen. Blijf dus dicht bij jezelf en vertel wat JIJ de klant te bieden hebt,

4 Laat een stukje van jezelf zien – Ik schreef het hierboven al, maar een persoonlijke touch in je verhaal is enorm belangrijk en mag echt niet ontbreken. Waarom ben je gaan doen wat je doet? Wat drijft jou? Welke verre reis heb je gemaakt en heeft je gevormd tot wie je bent? Of wat is je favoriete chocolade? Kies iets wat bij je past en verwerk het in je tekst. Je zal merken dat het voor veel potentiële klanten een fijne ijsbreker is als ze ergens op in kunnen haken in jullie eerste contact.

5 Link naar je social mediakanalen – Het lijkt voor de hand liggend, maar wordt zo vaak vergeten. Op een van de best bezochte pagina’s van je website is het natuurlijk enorm belangrijk de lezer te laten weten op welke kanalen hij je kan gaan volgen. Zorg voor duidelijke buttons naar je social mediakanalen.

6 Beschrijf duidelijk wat je te bieden hebt – De potentiële klant bezoekt jouw website omdat hij een vraag of probleem heeft en wil checken of jij de geschikte persoon bent om hem hier bij te helpen. Een verhaal over jezelf is leuk en belangrijk, maar laat ook vooral weten waar je goed in bent, waarmee je andere klanten al geholpen hebt en hoe je het liefst te werk gaat.

7 Eindig met een call-to-action – Je schrijft je verhaal natuurlijk niet alleen om de lezer een goed gevoel te geven en te laten weten wie je bent. Uiteindelijk is het je doel om klanten aan te trekken en lekker aan de slag te gaan met leuke klussen. Eindig je verhaal daarom altijd met een duidelijke call-to-action. Die kan er verschillend uitzien, afhankelijk van wat je graag wil bereiken. Bijvoorbeeld dat de klant contact met je opneemt, naar je webshop gaat, of direct een product koopt.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van je ‘Over mij-pagina’, of wil je het helemaal uit handen geven? Ik help je graag! Neem gerust contact met me op, dan bespreken we de mogelijkheden.

Add a Comment

© Copyright 2019, Copyright 2018-2019 - Tekstalent | Logo ontwerp: Zijontwerpt.nl