Home ยป Uit welke onderdelen bestaat een blog?

Uit welke onderdelen bestaat een blog?

Bloggen. Voor de een is het een tweede natuur, terwijl een ander bij het idee alleen al blokkeert en geen idee heeft waar te beginnen. Vooral voor die laatste, maar zeker ook voor die eerste groep schrijf ik deze blog. Want waaruit is een goede blog nu eigenlijk opgebouwd? Wat moet je wel en wat kun je misschien beter niet doen? Lees ‘m eens door. Misschien dat deze blog jou het handvat of de inspiratie geeft om weer eens een blog of een wat uitgebreidere social media post te schrijven.

Een goede blog bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Pakkende titel

Een blog begint natuurlijk met een titel. Liefst eentje die ervoor zorgt dat mensen zo nieuwsgierig worden dat ze niets liever willen dan de hele tekst lezen. Vaak lees je dat je een titel vaak pas na het schrijven van de blog moet bedenken. Maar als er na het bepalen van het onderwerp direct een perfecte titel in je opkomt is het natuurlijk prima om ermee te beginnen. Je kunt ook kiezen voor een zogenaamde ‘werktitel’. Dan zet je wel een titel boven je blog, maar scherp je deze pas aan als de tekst helemaal af is.

2. Aantrekkelijke afbeelding

In de standaard opzet van een blog wordt de titel gevolgd door een afbeelding, meestal een foto, waarna de inleiding komt en de rest van de tekst volgt. Er zijn ook blogs waarbij je eerst titel en inleiding te zien krijgt en vervolgens de afbeelding. Bepaal wat jij zelf het mooist en meest logisch vindt. Op mijn beide blogs hanteer ik de volgorde: titel – afbeelding – inleiding. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om meerdere afbeeldingen in je blog te zetten.

De reden dat je een of meerdere afbeeldingen in je blog plaatst, is trouwens heel simpel. Van lange lappen tekst wordt over het algemeen niemand vrolijk. Zeker online is het belangrijk de lezer geboeid te houden. Door een afbeelding te kiezen die mooi is, ontroert, grappig is en vooral perfect aansluit bij het onderwerp, voorkom je dat de lezer op de titel klikt en alleen maar tekst te zien krijgt. Door afbeeldingen te plaatsen ziet het er allemaal net wat aantrekkelijker uit en dat verhoogt de kans dat de lezer blijft hangen en lekker gaat lezen wat jij hebt geschreven.

Wil jij actief gaan bloggen voor je bedrijf, maar heb je er de tijd niet voor? Kijk dan eens naar mijn blog-abonnementen!

3. Inleiding of introductie

De kans op doorlezen is het grootst als je je lezer direct weet te raken. Op de eerste plaats doe je dat natuurlijk door middel van een pakkende titel, maar wat er in de inleiding staat is minstens zo belangrijk. Je introduceert hier het onderwerp en geeft de lezer een voorproefje wat hij in de rest van de blog kan verwachten en dus ook of het de moeite waard is om door te lezen.

4. Kern

Vervolgens komen we aan bij de kern van het verhaal. Het informatieve stuk. Probeer niet teveel uit te wijden maar beschrijf wat je in de titel en inleiding hebt aangekondigd en ingeleid. Deel de informatie, voorbeelden, tips, of argumenten op in verschillende alinea’s. Zorg voor tussenkopjes die weergeven wat de lezer in die alinea kan verwachten. Tussenkopjes zorgen er ook voor dat je de tekst breekt en het geen lap tekst wordt maar een overzichtelijk geheel.

5. Afsluiting en call to action

Een belangrijk onderdeel dat nogal eens wordt vergeten is de ‘call to action’ onder je blogpost. Als je alle belangrijke informatie hebt beschreven, richt je je in de afsluiting direct tot de lezer. Wat wil je dat je lezer doet nadat deze je blogpost heeft gelezen? Wil je dat hij een reactie achterlaat, dan kun je een vraag stellen over het onderwerp wat je zojuist hebt behandeld. Die vraag kan de lezer dan in een reactie onder de blog of op social media beantwoorden. Je kunt ook vragen om een share op social media, je kunt de lezer vragen om lid te worden van je nieuwsbrief of om andere blogposts te lezen die met het onderwerp te maken hebben. Verkoop je iets dat goed past bij het onderwerp van de blog, dan is het natuurlijk heel slim hiernaar te verwijzen. Doe dit trouwens bij voorkeur niet helemaal onderaan je blogpost, maar bijvoorbeeld ergens halverwege. Zo krijgen ook de mensen die niet de hele blogpost lezen je call to action te zien.

Welk onderdeel van een (zakelijke) blog vind jij het lastigst om te schrijven?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *